TRI-CRO: Application for the verification, resolution of rectangle triangles, oblicuangles and temporary storage of data.
TRI-CRO: Aplicación para la comprobación, resolución de triángulos rectángulos, oblicuángulos y almacenamiento temporal de datos.
Author
Guevara, Luciano
Calderón, Heidy
Sánchez, Luis
Tejedor Morales, María Yahaira
Metadata
Show full item recordAbstract
Due to the lack of interest in the mathematics of students in our country, it became necessary to study the causes of this problem and develop ways to motivate students to improve their academic performance.
This paper presents the design, development and implementation of TRI-CRO, an application developed in Java capable of checking, solving and storing mathematical problems such as: right triangles and oblique triangles through an array of objects.
In the first place, the resources used in the development of the application are presented, such as the development software, algorithms, formulas, which are mentioned: sine law, cosine law, trigonometric functions and Pythagoras theorem.
Following the methodology, analyze in the first instance, capture data by the student, how the application responds, if it is effective in the results it produces, developed with an interactive graphic interface with the user.
Finally, a research was developed to evaluate the application. To this end, a sample of 20 first-year students from the Technological University of Panama, Coclé Regional Center, was tested with the aim of measuring the effectiveness of the application within the contents of the subject Mathematics I, in addition to promoting learning of mathematics at this educational level, raising the possibility of the implementation of techno-logical tools as a strategy for the study of teachers. Debido a la falta de interés por las matemáticas de los estudiantes en nuestro país se hizo necesario un estudio acerca de las causas de esta problemática, y desarrollar formas de motivar a los estudiantes a mejorar su rendimiento académico.
En este artículo se presenta el diseño, desarrollo e implementación de TRI-CRO, una aplicación desarrollada en Java capaz de comprobar, resolver y almacenar problemas matemáticos como: triángulos rectángulos y triángulos oblicuángulos mediante un arreglo de objetos.
En primer lugar, se presentan los recursos utilizados en el desarrollo de la aplicación, como lo son el software de desarrollo, algoritmos, fórmulas, las cuales se mencionan: ley del seno, ley del coseno, funciones trigonométricas y teorema de Pitágoras.
Seguido la metodología, analiza en primera instancia, captar datos por parte del estudiante, como responde la aplicación, si es efectiva en los resultados que arroja, desarrollada con una interfaz gráfica interactiva con el usuario.
Finalmente, se desarrolló una investigación para evaluar la aplicación. Para ello se sometió a prueba con una muestra de 20 estudiantes de primer año de la Universidad Tecnológica de Panamá, Centro Regional de Coclé con la finalidad de medir la efectividad de la aplicación dentro del contenido de la asignatura Matemáticas I, además de promover el aprendizaje de las matemáticas a este nivel educativo, planteando la posibilidad de la implementación de herramientas tecnológicas como estrategia de estudio de los docentes.
This paper presents the design, development and implementation of TRI-CRO, an application developed in Java capable of checking, solving and storing mathematical problems such as: right triangles and oblique triangles through an array of objects.
In the first place, the resources used in the development of the application are presented, such as the development software, algorithms, formulas, which are mentioned: sine law, cosine law, trigonometric functions and Pythagoras theorem.
Following the methodology, analyze in the first instance, capture data by the student, how the application responds, if it is effective in the results it produces, developed with an interactive graphic interface with the user.
Finally, a research was developed to evaluate the application. To this end, a sample of 20 first-year students from the Technological University of Panama, Coclé Regional Center, was tested with the aim of measuring the effectiveness of the application within the contents of the subject Mathematics I, in addition to promoting learning of mathematics at this educational level, raising the possibility of the implementation of techno-logical tools as a strategy for the study of teachers.
En este artículo se presenta el diseño, desarrollo e implementación de TRI-CRO, una aplicación desarrollada en Java capaz de comprobar, resolver y almacenar problemas matemáticos como: triángulos rectángulos y triángulos oblicuángulos mediante un arreglo de objetos.
En primer lugar, se presentan los recursos utilizados en el desarrollo de la aplicación, como lo son el software de desarrollo, algoritmos, fórmulas, las cuales se mencionan: ley del seno, ley del coseno, funciones trigonométricas y teorema de Pitágoras.
Seguido la metodología, analiza en primera instancia, captar datos por parte del estudiante, como responde la aplicación, si es efectiva en los resultados que arroja, desarrollada con una interfaz gráfica interactiva con el usuario.
Finalmente, se desarrolló una investigación para evaluar la aplicación. Para ello se sometió a prueba con una muestra de 20 estudiantes de primer año de la Universidad Tecnológica de Panamá, Centro Regional de Coclé con la finalidad de medir la efectividad de la aplicación dentro del contenido de la asignatura Matemáticas I, además de promover el aprendizaje de las matemáticas a este nivel educativo, planteando la posibilidad de la implementación de herramientas tecnológicas como estrategia de estudio de los docentes.