Conceptual design of alternative system for slope stabilization with used tires
Diseño conceptual de sistema alternativo para la estabilización de taludes con neumáticos usados
Abstract
The short life of tires and their poor disposition turns out to be a problem for the environment. This article proposes a conceptual design for the retention of slopes with used tires, shrubs as a measure of protection against erosion and a French drain fort he evacuation of water. Equations are derived to define the geometry of the slope with the proposed design and tests were carried out for the characterization of a soil sample belonging to a slope in Capira, Panama Oeste, using ASTM standards. Additionally, a traction s test was performed with used tire strips and 3D models were made in the SkecthUp software. The results of this investigation show the 3D model of the proposed wall, the tested soil which corresponds to an elastic silt with sand; with optimum moisture content of 33% and maximum density 13,3 kN / m³, liquid and plastic limit 63% and 33,7% respectively, friction angle 22 ° and cohesion 36,7 kPa. With the tensile test a breaking average 12,55 kN was obtained. A Windows Form App for the geometric design of the slope is also presented and a friction test is proposed as future work. La corta vida útil de los neumáticos y su mala disposición resulta ser un problema para el medio ambiente. Este artículo propone un diseño conceptual para la retención de taludes con neumáticos usados, arbustos como medida de protección a la erosión y un drenaje francés para el desalojo del agua. Se derivan ecuaciones para definir la geometría del talud con el diseño propuesto y se realizaron ensayos para la caracterización de una muestra de suelo perteneciente a un talud en Capira, Panamá Oeste, siguiendo las normas ASTM. Adicionalmente, se realizó un ensayo a tracción con tiras de neumático usado y se hicieron modelos 3D en el software SkecthUp. Los resultados de esta investigación muestran el modelo 3D del muro propuesto, el suelo ensayado que corresponde a un limo elástico con arena; con humedad óptima de 33% y densidad máxima de 13,3 kN/m³, límite líquido y plástico de 63% y 33,7% respectivamente, ángulo de fricción de 22° y cohesión de 36,7 kPa. Con el ensayo a tracción se obtuvo un promedio a rotura de 12,55 kN. También se presenta un Windows Form App para el diseño geométrico del talud y se propone un ensayo a fricción como trabajo futuro.