Analysis and business intelligence with evaluation of key performance indicators
Análisis e inteligencia de negocios con evaluación de indicadores claves de desempeño
Author
Rodríguez López, Manuel Guillermo
Salazar Vázquez, Flor Isabel
Jara Obregón, Luis Stalin
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This article describes how business analytics and intelligence tools contribute to business performance by setting key performance indicators (KPIs) with tightened measurement slices for greater accuracy by forming part of the core of a balanced scorecard, To clarify the organizational objectives prior to conducting a local survey of high confidence. This benefits in the effectiveness of its application if it focuses on the development of new alternatives with differentiated and innovative services, increasing the satisfaction of all those involved. For this we inquired into 81 small and medium level companies in which it was necessary to determine the representative dimensions of study, from this we obtained the following KPIs to evaluate; Distribution of customers, sales force, rate of consumption of products more and less sold, customer satisfaction, products harmful to the environment, to cite the most significant, and represents how to measure some of them. En este artículo se describe cómo las herramientas de análisis e inteligencia de negocios aportan al rendimiento empresarial a través de fijar los indicadores claves de desempeño (KPI) con cortes de medición ajustados para una mayor precisión formando parte del núcleo de un cuadro de mando integral, para aclarar los objetivos organizacionales previa realización de un sondeo local de alta confianza. Esto beneficia en la efectividad de su aplicación si se enfoca al desarrollo de nuevas alternativas con servicios diferenciados e innovadores, aumentando la satisfacción de todos los involucrados. Para esto se indagó en 81 empresas pequeñas y de nivel medio en las cuales fue necesario determinar las dimensiones representativas de estudio, a partir de esto se obtuvo los siguientes KPIS para evaluar; distribución geográfica de clientes, fuerza de ventas, tasa de consumo de productos más y menos vendidos, satisfacción de clientes, productos nocivos para el medio ambiente, por citar los más significativos, y se representa cómo medir algunos de ellos.