Impact of virtual classes on the education of Industrial Engineering students of the Technological University of Panama during the Covid-19 pandemic
Impacto de las clases virtuales en la educación de estudiantes de Ingeniería Industrial de la Universidad Tecnológica de Panamá durante la pandemia de Covid-19
Author
Rivera, Renata
Gutiérrez, Lya
Solis, Jessica
Araúz- Takakuwa, Rita
Metadata
Show full item recordAbstract
In education, the global health crisis caused by the Covid-19 represents the transformation of the traditional face-to-face educational system to an online educational system, which is an emerging technological leap but necessary for the continuity of professional preparation. This research analyses the effects of virtual classes on students´ academic training, in order to provide recommendations and suggestions that contribute to the development of a new virtual teaching-learning methodology capable of providing the student with the knowledge required for academic growth. A measurement tool was designed, based on a questionnaire made up of questions related to the degree of student satisfaction with online classes, measured by a Likert scale in which the degree of satisfaction of the respondent is known. The results indicate that online learning stands at a regular point, on which it is considered that virtual modality should be different from the traditional one. However, most of the students are moderately satisfied with online classes. In addition, this new modality is influenced by numerous factors that contribute to its development, such as the technological access of the students and the methodology of the professor, among others. En la educación, la crisis sanitaria mundial por el Covid-19 representa la transformación del sistema educativo tradicional presencial a un sistema educativo totalmente virtual, lo cual es un salto tecnológico emergente pero necesario para la continuidad de la preparación profesional. En esta investigación se analizaron los efectos de las clases virtuales en la formación académica de estudiantes, con el fin de dar recomendaciones y sugerencias que aporten al desarrollo de una nueva metodología de enseñanza-aprendizaje virtual capaz de otorgar al estudiante los conocimientos requeridos para su crecimiento académico. Se diseñó una herramienta de medición basada en un cuestionario compuesto por preguntas relacionadas al grado de satisfacción del estudiante con la preparación académica virtual, medida por una escala Likert con la cual se conoce el grado de conformidad del encuestado. Los resultados obtenidos indican que el nivel del aprendizaje virtual se encuentra en un punto regular, donde se considera que la modalidad virtual debe ser diferente a la presencial. Sin embargo, los estudiantes en su mayoría se encuentran moderadamente satisfechos con las clases virtuales. Finalmente, en esta nueva modalidad influyen numerosos factores como el acceso tecnológico de los estudiantes y la metodología del cuerpo docente, entre otros.