Browsing by Author "Clunie, Clifton"
Now showing items 1-13 of 13
-
Ambiente de aprendizaje movil de apoyo a la educacion a distancia
de Clunie, Gisela T.; Clunie, Clifton (2012-07-04)El desarrollo de la computación móvil y su aplicación en la educación, hizo surgir un nuevo enfoque de educación a distancia, denominado aprendizaje móvil, el cual facilita a los estudiantes el aprendizaje en cualquier ... -
Android based mobile environment for moodle users
de Clunie, Gisela T.; Clunie, Clifton; Castillo, Aris; Rangel, Norman (2013-07-05)This paper is about the development of a platform that eases, throughout Android based mobile devices, mobility of users of virtual courses at Technological University of Panama. The platform deploys computational techniques ... -
Arquitectura para la configuración de escenarios de aprendizaje móvil, con el uso de la plataforma moodle
de Clunie, Gisela T.; Crespo, Sérgio; Clunie, Clifton; Riley, Jeanette; Gómez, Boris; Rodríguez, Kexy; de Barraza, Olinda (2012-07-04)El desarrollo de la computación móvil y su aplicación en la educación, hizo surgir un nuevo enfoque de educación a distancia, denominado aprendizaje móvil (o m-learning), el cual facilita a los estudiantes el aprendizaje ... -
Aspect Oriented Programming Methodology to Support the Design of Specific Domain Framework
Medianero P, Xavier S; Crespo, Sergio; Clunie, Clifton (2014-07-04)The aspect-oriented programming has valuable advantages over other programming paradigms, but in turn it presents difficulties when applying the concepts within the stages of analysis and development to reduce the drawbacks ... -
Forming Teams for Teaching Programming based on Static Code Analysis
Arosemena-Trejos, Davis; Crespo, Sergio; Clunie, Clifton (2012-07-04)The use of team for teaching programming can be effective in the classroom because it helps students to generate and acquire new knowledge in less time, but these groups to be formed without taking into account some respects, ... -
Interactions as the Basis of Collaboration Dynamics in Teaching Usability
de Clunie, Gisela T.; Clunie, Clifton; Collazos, César; Giraldo, Fáber D.; Zapata, Sergio; Ochoa, Sergio F.; Aballay, Laura; Lund, M. Inés (2010-07-02)Este artículo presenta el resultado de una experiencia en la cual, mediante la aplicación de un modelo instruccional colaborativo, para la enseñanza de las técnicas más comunes de evaluación de la usabilidad de ... -
La acreditación de programas de postgrados en la UTP
Clunie, Clifton -
M-TAR: Metodología para el Tratamiento de Aspectos en Requerimientos
Medianero, Xavier; Crespo, Sergio; Clunie, Clifton; Medianero, Xavier; Crespo, Sergio; Clunie, Clifton -
Model for the Evaluation of Educational Quality Using Virtual Learning Environment
Clunie, Clifton (2011-07-03)This article describes a model for the evaluation of educational quality using a virtual learning environment. This model describes quantitative and qualitative aspects that are based on a set of quality attributes and ... -
Reuse of use cases diagrams: an approach based on ontologies and semantic web technologies
Bonilla-Morales, Belen; Crespo, Sergio; Clunie, Clifton (2012-07-04)Software reuse is defined as the use of any artifact, or part thereof, created before, on a new Project. This practice has significant benefits in reducing costs and increasing quality and productivity in software development. ... -
Una propuesta latinoamericana de colaboración en la enseñanza de la usabilidad del software
Giraldo, Fáber D.; Collazos, César; Ochoa, Sergio F.; Aballay, Laura; de Clunie, Gisela T.; Zapata, Sergio; Clunie, Clifton; Lund, María Inés (2010-07-02)Este artículo propone un modelo instruccional colaborativo, para la enseñanza de las técnicas más comunes de evaluación de la usabilidad de interfaces de usuario. El modelo facilitó el trabajo colaborativo entre diversas ... -
Utilizacion de ontologias de ingenieria del software para la evaluacion de la calidad en entornos virtuales de aprendizaje
Clunie, Clifton; Robinson, Lilliam (2012-07-04)La modalidad virtual contribuye a la formación de profesionales con calificaciones múltiples, poniendo especial énfasis en el trabajo en equipo y en la capacidad de aprender a aprender, además de estimular al ciudadano ...