Analysis of project-based learning and collaborative strategies in engineering careers during the COVID-19 pandemic. Case: Control Theory Course I
Análisis del aprendizaje basado en proyectos y estrategias colaborativas en carreras de ingeniería durante la pandemia de la COVID-19. Caso: Curso de Teoría de Control I
Abstract
The COVID-19 pandemic caused the education sector to switch from face-to-face classes to non-face-to-face classes as a result of biosecurity measures. Then, guaranteeing meaningful distance learning became an essential necessity. This document analyzes the application of project-based learning (PBL) combined with collaborative learning strategies and its effects on the effectiveness of higher education in Control Theory Course of the Faculty of Electrical Engineering at the Technological University of Panama. The analysis showed that the methodology is a complementary tool that facilitates and enhances a learning environment that greatly develops critical and reflective thinking in students, qualities that every engineering professional should have. The results show that the projects developed by students can become self-learning units for other students, providing direct feedback on the concepts seen in the course. La pandemia por la COVID-19 provocó que en el sector educativo se pasara de las clases en modalidad presencial a la no presencial, producto de las medidas de bioseguridad. Luego, garantizar el aprendizaje significativo a distancia se convirtió en una necesidad esencial. En este documento se analiza la aplicación del aprendizaje basado en proyectos (ABPr) combinado con estrategias colaborativas de aprendizaje y sus efectos en la eficacia de la educación superior en el curso de Teoría de Control I de la Facultad de Ingeniería Eléctrica de la Universidad Tecnológica de Panamá. El análisis demostró que la metodología es una herramienta complementaria que facilita y potencia un ambiente de aprendizaje que desarrolla en gran medida el pensamiento crítico y reflexivo en los estudiantes, cualidades de las que debe gozar todo profesional de la ingeniería. Los resultados demostraron que los proyectos desarrollados por estudiantes pueden convertirse en unidades de autoaprendizaje para otros estudiantes, brindando una retroalimentación directa de los conceptos vistos en el curso.