Characterization of gender violence: experiences in female university students from Veraguas, 2019
Caracterización de la violencia de género: experiencias en mujeres estudiantes universitarias de Veraguas, 2019
Author
Pérez, Marta
Robles, Patricia
Rodríguez, Dafne
Santana, Sebedaly
Vigil, Idira
Metadata
Show full item recordAbstract
This paper is the result of work from students of the Faculty of Nursing in Veraguas. Its purpose is to determine the prevalence of gender violence in university students, risks, lived experiences and percentage of university women who have suffered gender violence. The survey-type instrument, called the Ecuadorian author's violence test, consisted of closed questions grouped into three categories equivalent to three phases of gender violence, differentiated by color, traffic light style, for a sample of 201 university students. Results: 50% of the studied group turned out to be victims of some form of violence in the studied campus (18% in phase 1 and in phase 2 respectively, and 6% in phase 3). There was a significant statistical association between having witnessed violence in their environment as an infant and having had experience as a victim in adulthood; that is, apparently the behavior of the victim or the perpetrator seems to be learned. Physical violence ranked first in terms of frequency in the group studied, followed by economic, emotional and sexual in descending order. Es un trabajo de estudiantes de la Facultad de Enfermería de Veraguas. Su propósito consiste en determinar la prevalencia de violencia de género en estudiantes universitarias, riesgos, experiencias vividas y porcentaje de universitarias que han sufrido violencia de género. El instrumento, tipo encuesta, denominada test de violencia de autor ecuatoriano, consistió en preguntas cerradas agrupadas en tres categorías equivalentes a tres fases de la violencia de género, diferenciadas por colores estilo semáforo. La muestra consistió de 201 estudiantes universitarias. Resultados: el 50% del grupo estudiado resultó ser víctima de alguna forma de violencia en el centro estudiado (18 % en la fase 1 y en la fase 2 respectivamente, y 6% en fase 3). Hubo asociación estadística significativa entre el haber sido testigo de violencia en su entorno en la etapa de infante, y el hecho de haber tenido experiencia como víctima en la adultez; es decir, al parecer la conducta de víctima o de victimario parece aprenderse. La violencia física ocupó el primer lugar en cuanto a su frecuencia en el grupo estudiado, seguida de la económica, emocional y sexual en el orden descendente.